Enduro?

Enduro on moottoripyörien luotettavuusajo. Kuljettajat taituroivat mitä erilaisimmissa maastoissa tiukan minuuttiaikataulun mukaan. Myöhästyminen aikatarkastusasemalta tietää sakkominuutteja. Reitin varrella on erikoiskokeita, joiden aikojen perusteella paremmuus ratkaistaan. MM-osakilpailuissa erikoiskokeita on kahdeksan, jotka ovat erityyppisiä. Sekunteja mitataan niin motocrossradoilla, niljakkailla nurmiradoilla sekä kunkin järjestäjämaan maastonmukaisella pätkällä. Portugalissa saattaa joutua ajaman jyrkkiä vuorenrinteitä, kun taas Suomessa ylitellään soita kaksipyöräisellä. Enduro on yhdistelmä motocrossia, trialia ja hulluutta.

Enduromies on tee se itse -mies. Lajin kuvaan kuuluu, että kaikki kilpailun aikana tehtävät huoltotoimenpiteet kuljettajan on suoritettava itse. Sen vuoksi kuljettavat ajavat pieni korjausvälinepussi vyötäisillään. Huoltopaikoilla mekaanikoilla on oikeus antaa kuskille lisätyökaluja, mutta edes ulkopuolista tankkausta eivät säännöt salli. Luotettavuusajoksi enduron tekee paitsi vaativat maastot niin myös kilpailujen pituus. MM-kisoissa kuljettaja on matkassa jopa kahdeksan tuntia, kahtena päivänä peräkkäin.Suomen tunnetuin endurokilpailu on Päijänteen ympäriajo yli 50-vuotisella historiallaan. Se poikkeaa normaaleista SM- ja MM-taistoista siinä, että reitti on ylipitkä ja erikoiskokeita on runsaasti. Päijänne-ajossa jo maaliin pääsy on voitto. Kansainvälisesti vanhin arvokilpailu on Kansainvälinen kuuden päivän ajo, International Six Day Enduro (ISDE), missä maajoukkueet, nuorten maajoukkueet ja kerhojoukkueet mittelevät paremmuudesta kuuden päivän ajan. Suomi voitti "Siksin" ensimmäisen kerran vasta vuonna 1995, vaikka kisaa on ajettu jo vuosikymmeniä.
Henkilökohtaisia  arvokisoja alettiin maailmalla järjestää vuodesta 1983. Vuoteen 1990 asti kilpailuilla on EM-kisojen arvo, mutta sitten lajin laajetessa Euroopan ulkopuolellekin, Kansainvälinen moottoriurheiluliitto FIM myönsi lajille MM-arvon.

 

Olet tässä: rasmk.fi Enduro Enduro?